PEDAGOGISCH PROJECT

Je bent op zoek naar een school waar je je thuis voelt. Een school waar je met een warm hart aan zal terugdenken omdat je er heel wat kennis en vaardigheden hebt opgedaan, er toffe mensen hebt leren kennen, er vrienden voor het leven hebt gemaakt. Een school die heel wat deuren voor je heeft geopend, die voor je ongekende verten en verrassende details van de schepping heeft ontsloten. Een school die je eigen scheppingsdrang heeft leren ontdekken en gebruiken. Een school die je de geestelijke en materiële basisstoffen gegeven heeft om een sleutel te smeden waarmee je de deur naar je eigen ik, je eigen wereld, de wereld en het bovenwereldlijke kunt openen. Hier ben je aan een goed adres! Onze school wil je uitdagen en samen met jou die uitdaging aangaan!

SCHOOLLOPEN IS WERKEN AAN JE EIGEN IK

Als school beloven wij dat iedere leerling centraal staat. Kennisverwerving en het aanleren van vaardigheden is hoofdzakelijk een groepsgebeuren. Maar niettemin gaat onze aandacht uit naar elk individu. Iedere leerling struikelt wel eens en dan springen we bij. Wij willen zo snel en zo goed mogelijk kunnen inspelen op problemen bij of onder leerlingen. Daarom zit de leraar hier niet op een troon. Hij of zij begeleidt de leerling, ook als die iets niet begrijpt, iets niet goed kan of het psychisch wat moeilijker heeft. Wij willen en moeten elke leerling stimuleren zodat hij/zij het beste uit al z’n/haar talenten kan puren.

SCHOOLLOPEN IS BANDEN LEREN SMEDEN MET DE MAATSCHAPPIJ

De wereld bestaat uit een verschrikkelijk rijk kleurenpallet dat wij samen met jou willen verkennen.

Cultuur is een sleutelwoord in dit rijke mozaïek. We confronteren je met muziek, theater, film, politiek. Je wordt een bevoorrecht toeschouwer die alles van op de eerste rij zult kunnen bewonderen. En waarom zou je jezelf niet laten bewonderen. Bij ons krijg je de kans om zelf cultuur te creëren. Zelf musiceren, zelf op de bühne staan, jezelf testen of je de uitdaging met de muze wilt aangaan.

Sport vormt ook een belangrijke pijler van de VMS. Je moet je goed voelen in je lichaam. Iedere spier, iedere vezel moet je af en toe eens voelen zinderen. Sportief zijn is gezond zijn! Sportief zijn is echter ook aandacht hebben voor de anderen. Je eigen verlies leren aanvaarden. In team werken aan een overwinning. Je gevoelens uitschreeuwen en je woede of frustraties leren beheersen. Sportief zijn is beitelen aan je lichaam en je karakter. Is sociaal vaardig leren zijn. De VMS geeft je die kans zowel binnen als buiten de schooluren. Grijp ze met beide handen!

Sociaal zijn. Een vriend zijn voor de maatschappij. Het beste van jezelf geven aan de anderen. Dat leer je bij ons ook. Vrijwillig natuurlijk. Vrijblijvend? Liever niet, want dat is onze stijl niet. Vrijblijvend is alleen achter blijven. En wie zit er nu altijd graag alleen in een hoekje? We voelen ons verantwoordelijk voor onszelf maar ook voor de anderen. Waar het kan dragen we ons steentje bij. Wij bieden je die kans. Je klasmakkers helpen, je stad of gemeente helpen, de Derde Wereld helpen. Schoollopen is niet altijd met je neus tussen de boeken zitten. Soms moet je bij ons de mouwen opstropen.

EN TEN SLOTTE IS ER NOG HET BOVENWERELDLIJKE

Wij geloven dat wij deel uitmaken van een goddelijk plan. Wij geloven dat er een God is die het beste met ons voorheeft, die ons begeleidt en ons helpt. Zonder Hem zou alles zo absurd lijken. Ook voor Hem hebben wij aandacht. Ook Zijn christelijke boodschap willen wij graag met jou delen. Trouwens Zijn boodschap maakt jezelf, onze school en onze maatschappij zoveel boeiender en rijker.

Wil je meer details over onze school, wil je weten hoe wij dit in de praktijk proberen om te turnen, dompel je dan onder in onze website! Surf op de boeiende VMS-golven!